بلاگ

شاول چیست و چه کاربردی دارد؟

شاول نوعی بیل مکانیکی می باشد که از آن برای بارگیری سنگ های سخت و خاک در فضاها و مکان های باز مانند معادن رو باز استفاده می شود.همچنین به منظور کندن سطح زمین نیز از این وسیله استفاده می شود.
برای کندن سطح زمین با استفاده از این ماشین، معمولا این دستگاه به شکل ثابت بر روی زمین قرار گرفته و دهانه قیچی مانند آن به کندن سطح زمین می پردازد.در ادامه این مقاله از پارت یار ماشین (مرکز فروش قطعات بیل مکانیکی پارت یار ماشین) به بررسی انواع شاول و کاربرد آنها میپردازیم.
عملکرد شاول چگونه است
در ابتدا دهانه قیچی مانند شاول بر روی زمین قرار گرفته و اقدام به کندن زمین می کند. سپس خاک های حاصل از کنده کاری داخل بیل شاول قرار گرفته و بیل آن به سمت بالا حرکت می کند. این خاک توسط بیل شاول حمل شده و در مکانی دیگر ریخته می شود( یا در جایی دیگر تخلیه میشود، یا درون یک کامیون).
این ماشین غول پیکر، برای اجرای فرآیندهای بالا نیازمند یک سری نیروهای محرکه می باشد. این نیروها عبارت اند از:
● سیستم نفوذ در سینه کار
● سیستم حرکت انتقالی
● سیستم حرکت دورانی
● سیستم بالابری
به طور کلی عملکرد شاول شامل حرکات زیر می باشد:
crowding : نفوذ در سینه کار و پرکردن صندوق بوسیله بازوی جام
Hoisting : بالا آوردن صندوق و جدا کردن آن از سینه کار
Swining : دور زدن به سمت محل تخلیه
Dumping : تخلیه صندوق بوسیله باز کردن دریچه بیل
Swining : چرخش مجدد به طرف سینه کار جهت شروع دوباره
Propelling : در صورت نیاز،حرکت کردن به محل بارگیری جدید با استفاده از چرخ زنجیری
شاول ها از دو نوع نیروی هیدرولیکی و مکانیکی برای انجام فعالیت های خود استفاده می کنند.شاول های قدیمی با استفاده از نیروی مکانیکی فعالیت کرده و شاول های جدید نیز با نیروی هیدرولیکی کار میکنند.
انواع شاول ها
شاول ها به طور کلی به ۳ دسته تقسیم می شوند:
۱. استاندارد : از این نوع ماشین برای اهداف عمومی و در معادن سطحی استفاده می شود. ظرفیت این ماشین حدود ۷ تا ۴۰ متر مکعب می باشد.
۲. دکل بلند : این نوع دکلی بلند تر نسبت به دیگر شاول ها دارد اما جام آن کوچک است. اندازه جام آن ها حدود ۲۵% کوچکتر از نوع استاندارد است. بعضی از شرکت های سازنده این دستگاه، جامی به اندازه ۱.۵ متر مکعب تولید می کنند.
۳. بارکننده های زغالی : این نوع همانند شاول استاندارد می باشد، با این تفاوت که بیل بار کننده زغالی، چیزی نزدیک به ۷۵% بزرگ تر از بیل شاول استاندارد است. همچنین برخی از آن ها ظرفیتی نزدیک به ۱۰۰ متر مکعب دارند.
کاربرد شاول
همان طور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم؛ از این دستگاه برای بارگیری سنگ های سخت و خاک در فضاها و مکان های باز مانند معادن رو باز استفاده می شود.این دستگاه ها به دلیل کارایی و قدرت بالا در پروژه های عمرانی بسیار ضروری و مهم هستند. در واقع می توان گفت که عملا هیچ ماشین دیگری به سبب قدرت و مقاومت بالای این دستگاه، نمی تواند جایگزینی مناسب برای آن باشد. البته لازم به ذکر است که این دستگاه هم مانند سایر ماشین ها بدون عیب و نقص نمی باشد. در ادامه برخی از مزایا و معایب دستگاه شاول را عنوان می کنیم.
معایب دستگاه شاول
این دستگاه بسیار گران قیمت بوده و نسبت به دستگاه های دیگر نیازمند پرداخت هزینه بیشتری است.
به منظور جلوگیری از ضرر جدی و آسیب رسیدن به ماشین و همچنین جلوگیری از صرف هزینه های زیاد لازم است تا این ماشین به طور مرتب مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت بروز کوچکترین مشکل، باید به سرعت برای حل آن اقدام کنید؛ چرا که هزینه تعمیر این دستگاه بسیار زیاد است.
از آنجا که شاول مانور کمی دارد، برای بارگیری به فضای زیادی احتیاج دارد.
مزایا دستگاه شاول
رانندگی و کنترل راحت دستگاه، بیل و بازو.
تخلیه بار بدون جابجایی شاسی و فقط با حرکت دورانی اتاقک و دکل صورت می گیرد.
قابلیت حمل سنگ های بسیار بزرگ را دارد.
در سطوح و زمین های سست نیز کارایی دارد.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *